Ev Hizmetlerinde Çalışan Yabancılara Çalışma İzni
Ev Hizmetlerinde Çalışma Nedir?
Ev hizmetlerinde çalışma izni Türkiye'de yabancı uyruklu kişilerin ev işlerinde (örneğin yaşlı, hasta, çocuk bakımı veya temizlik işleri) çalışabilmeleri için Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'ndan alınması gereken resmi bir izindir. Ev hizmetleri çalışma izni sayesinde bir yabancı, yasal olarak bir evde çalışabilir ve sigortalı hale gelir. Aynı zamanda işveren de bu kişiyi yasal olarak çalıştırmış olur.Yabancı Uyruklu Bakıcı Çalışma İzni Nasıl Alınır?
Ev hizmetlerinde bir yabancı uyruklu kişiyi yasal olarak çalıştırmak için Türkiye’de ÇALIŞMA İZNİ alınması zorunludur. Ev hizmetlerinde çalışma izni nasıl alınır? Ev hizmetlerinde çalışma izni başvurusu yurt içi ve yurt dışı başvurusu şeklinde iki türden başvuru yapılarak alınmaktadır. Yabancı Türkiye’de yasal olarak bulunuyorsa bu durumda yurt içi başvurusu şeklinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına işverenin e-devleti üzerinden belgeler yüklenerek alınmaktadır. Çalışma vizesi ile Türkiye'ye giriş yapan yada en az 6 aylık ikamet iznine sahip olan yabancılar bu prosedürden faydalanabilmektedirler. Kaçak durumda olan yabancılar ikamet izni almadan doğrudan çalışma iznine başvuru yapamazlar. Yabancı kişi yurt dışından başvuru yapacak ise, Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu'na çalışma vizesi başvurusu yapar. Konsolosluk tarafından verilen referans kodu ile birlikte Türkiye'de işveren bu kod ile birlikte Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'na başvuru yapacaktır. Bu şekilde onaylanan başvuru ile birlikte yabancı Türkiye'de gelebilir. Ayrıca Türkiye'ye giriş yasağı (deport kararı) olan kişinin başvuru red edilmektedir. Dolayısıyla yurt dışı başvuruları için çalışma izninde dikkat edilmesi gereken hususlar yer almaktadır. Bunun için bizimle İLETİŞİME geçebilirsiniz. Yabancı bakıcı çalışma izni nasıl alınır? Yaşlı bakım çalışma izni ile yabancı uyruklu Türkiye’de ev hizmetlerinde çalıştırmak ancak Çalışma İzni ile mümkündür. Yabancı bakıcı oturma izni olması durumunda çalışma iznine kolaylıkla başvuru yapmak mümkündür. Yabancı uyruklu çalışma izni alabilmesi için kişinin oturma iznine sahip olması gerekmektedir. Çalışma izni, işveren konumundaki aile bireyleri tarafından e-Devlet üzerinden yapılmaktadır. Başvuru sırasında, yaşlı bireyin bakım ihtiyacını gösteren sağlık raporu, işverenin gelir belgesi, yabancı kişinin pasaportu ve varsa ikamet izni gibi belgeler sisteme yüklenir. Yaşlı bakımı yabancı çalışma izni başvurusu onaylandığında, yabancı çalışanın SGK girişi yapılır ve tüm yasal hakları güvence altına alınır. İzin süresi genellikle bir yıl olup, süre sonunda uzatma başvurusu yapılabilir.Ev Hizmetlerinde Çalışanların Hakları
Ev hizmetlerinde çalışan kişiler (örneğin çocuk bakıcısı, yaşlı bakıcısı veya temizlik personeli ) Türkiye’de çoğunlukla Türk Borçlar Kanunu’na (TBK) tabi olarak çalışmaktadır. Çünkü bu kişiler, İş Kanunu’nun 4. maddesi uyarınca kapsam dışı bırakılmıştır. Bu nedenle, iş ilişkileri İş Kanunu hükümleriyle değil, TBK hükümleriyle düzenlenir. Dolayısıyla ev hizmetlerinde çalışan yabancı uyruklu kişiler İş Kanunu kapsamında olmadıklarından kendilerine kıdem tazminatı ödenmemektedir. Ev hizmetlerinde çalışanlar ihbar tazminatı alabilir mi? Ev hizmetinde çalışanlar ihbar tazminatı alabilirler. Nitekim TBK m. 432’ ye göre; işveren, belirsiz süreli hizmet sözleşmelerinde fesih bildirim süresine ait ücreti (ihbar tazminatı) peşin vermek suretiyle hizmet sözleşmesini feshedebilir. Borçlar Kanunu m. 438 de haklı bir sebep bulunmaksızın belirsiz süreli sözleşmeyi fesheden işvereni; çalışana ihbar tazminatı ödemekle yükümlü tutmaktadır. Dolayısıyla ev hizmetlerinde çalışan bir kişi:-
Belirsiz süreli ve düzenli bir hizmet ilişkisine sahipse (örneğin haftanın 3 günü sürekli olarak aynı evde çalışıyorsa),
-
İşveren, onu önceden haber vermeden işten çıkarırsa,
-
Haklı bir sebep de yoksa (örneğin hırsızlık, ağır ihmal gibi),
İşveren, TBK 438 uyarınca ihbar tazminatı ödemek zorundadır.
Ev Hizmetlerinde Yabancı Çalıştırma Şartları
Türkiye'de ev hizmetlerinde yabancı uyruklu kişilerin çalıştırılması oldukça yaygındır. Özellikle çocuk bakımı, yaşlı bakımı ve ev temizliği gibi alanlarda yabancı işçilerin tercih edilmesi artmıştır. Ancak, bu kişilerin yasal olarak çalıştırılabilmesi için belirli şartlar ve prosedürler mevcuttur. Ev hizmetlerinde yabancı uyruklu personel istihdamı koşulları:-
İşverenin asgari ücretin en az 4 katı geliri olması
-
Diğer sektörlerde aranan "en az 5 Türk işçi çalıştırma" şartı ev hizmetlerinde aranmaz.
-
Yabancı kişinin mutlaka geçerli bir ikamet iznine sahip olması zorunludur.
-
İşveren, çalışanı SGK'ya bildirmek ve primlerini ödemekle yükümlüdür.
-
İzin alınmadan çalıştırmak yasaktır ve cezai yaptırımlara tabidir.
Ev Hizmetlerinde Çalışma İzni için Gerekli Evraklar
Yabancı çalıştırma izni için gerekli evraklar 2025 Ev hizmetlerinde çalışma izni başvurunda işverenden hem de yabancı kişiden bazı belgeler istenir. Bu kapsamda işveren tarafından sunulması gereken belgeler:- işverenin kimlik fotokopisi,
- ikametgah belgesi,
- iş sözleşmesi
- gelir durumu (maaş bordrosu, emekli maaşı, kira geliri vb.)
- ve varsa bakım ihtiyacını gösteren sağlık raporu bulunur.
- pasaport fotokopisi,
- biyometrik fotoğraf,
- yurt içi başvurusunda ikamet izni
- diploma (veya eğitim sertifikaları) talep edilir.
Ev Hizmetlerinde Çalışanların Sigortalılığı
Evde çalışana sigorta nasıl yapılır? Yabancının çalışma izni onaylandıktan sonra otuz gün içerisinde çalışma izni harçları yatırılacak ve çalışanın sigorta girişi yapılması gerekmektedir. Ev hizmetinde çalışan yabancının sigorta girişi işveren tarafından yapılmaktadır. Ev hizmetlerinde çalışan SGK ödemesi nasıl yapılır? Ev hizmetlerinde çalışan SGK ödemesi anlaşmalı bankaların şubeleri veya internet bankacılığı üzerinden "Ödemeler" kısmından ödeme yapılabilir. Ayrıca e-devlet üzerinden "Kart ile Prim Ödeme" kısmından ilerleyerekten ödeme yapılması mümkündür. Ev hizmetlerinde çalışan yabancıların işe giriş bildirgesi yabancı çalışan işe başlar başlamaz, işveren işe giriş bildirgesini SGK’ya bildirmek zorundadır. Yabancının işe giriş bildirgesi belgesi sayesinde çalışanın sigortalı bir işe girdiği ve çalışmaya başladığı resmi olarak kayıt altına alınmış olur. Ev hizmetlerinde 30 günden az çalışma, çalışma izni ile normal prosedüre tabidir; çünkü yabancıların Türkiye'de 1 gün bile çalışmaları için çalışma izni zorunludur. Türk vatandaşı çalışanlar için 30 günden az çalışmada kolay sigorta sistemi uygulanabilirken, yabancılar için bu mümkün değildir.Ev Hizmetlerinde Çalışan Yabancıların Sigorta Primi Ne Kadar 2025
Yabancı bakıcı sigorta primi ne kadar 2025? Ev hizmetlerinde çalışan yabancıların sigorta primi ne kadar? Brüt asgari ücret (26.005,50 TL ) ile ev hizmetlerinde çalışan yabancıların sigorta primi 8.971,89 TL'dir. Ayrıca SGK prim borcu olan işverenlerin çalışma izni başvuruları reddedilmektedir. Ev hizmetlerinde çalışanlar 6111 teşvik, evde çocuk veya hasta bakımı için sigortalı çalışan istihdam eden ailelere sağlanan teşvik programıdır. Bu destekle, yabancı bakıcı çalıştıran ailelerin sigorta primlerinin bir kısmı ya da tamamı devlet tarafından karşılanabilir. Böylece hem çalışan kayıt altına alınır hem de işveren üzerindeki mali yük hafifletilir. Ancak bu teşvikten faydalanmanın şartları vardır. Bunlar:- İşverenin aktif olarak çalışması ve SGK borcunun olmaması
- Yabancının ilk defa SGK'lı olarak çalışıyor olması
Ev Hizmetlerinde Çalışanların Rapor Bildirimi Nasıl Yapılır?
Ev hizmetlerinde çalışan rapor bildirimi işverenin bu durumu SGK’ya bildirmesi zorunludur. Nitekim bu durumda işveren www.sgk.gov.tr adresine tıklayarak “e-SGK” menüsünden “e-Bildirge” uygulamasına girmesi gerekmektedir. İlgili iş yeri şifresiyle sisteme girildikten sonra “İşe Giriş Bildirgesi” seçilir ve çalışan bilgileri doldurmalıdır.Ev Hizmetlerinde Çalışan Yabancılara Af
Çocuk bakımı, hasta bakımı ve yaşlı bakımı gibi ev hizmetlerinde çalışan yabancı uyruklu kişiler, bu af kapsamında yer alabilmektedir. Bu düzenleme, yalnızca bu tür hizmetlerde çalışanlar için geçerlidir. Ayrıca bu düzenlemenin ne zamana kadar sürecesi belli değildir. Konu hakkında daha fazla bilgi için bizimle iletişime geçmeniz gerekmektedir.Ev Hizmetlerinde Çalışan Kişinin Çıkışı Nasıl Yapılır?
Ev hizmetlerinde çalışanların işten çıkışı işveren tarafından görüntülenebilir ve çıktısı alınabilir. Bu kapsamda e-Devlet üzerinden işten çıkış bildirgesi almak mümkün değildir. Ev hizmetlerinde çalışan işten çıkış bildirgesi işveren "Sigortalı İşe Giriş" ve "İşten Ayrılış" uygulamasına e-Bildirge şifreleri ile giriş yaparak işten ayrılış bildirgesini görüntüleyebilir. Bu kapsamda SGK çıkışı yapılan işçi 10 gün içerisinde Türkiye'den çıkış yapması gerekmektedir. Türkiye'den çıkış yapmayan yabancı kişi bu süre zarfında ikamet iznine başvuru yapma hakkında sahiptir. Ayrıca yabancı uyruklu işçi çalıştıran işveren sigorta çıkışı yapmadan muvafakatname vererek farklı işyerine transfer yapmasını onaylayabilir. Muvafakatname verilmediği taktirde yabancının farklı iş yerinde çalışması mümkün değildir.Ev Hizmetlerinde Yabancı Çalıştıracak İşveren Başvuru Dilekçe Örneği
Ev Hizmetlerinde Yabancı Çalıştıracak İşveren Başvuru Dilekçesi örneğiT.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğü'ne
AÇIKLAMALAR:
İşveren olarak, çalışanın tüm sosyal güvenlik yükümlülüklerini yerine getireceğimi, primlerini düzenli olarak yatıracağımı ve çalışma izni süresince yasalara uygun hareket edeceğimi taahhüt ederim.
Gereğini arz ederim.
AD SOYAD
İMZA