Tüketici Uyuşmazlıklarında Sık Sorulan Sorular
Tüketici Hakem Heyetine Nasıl Başvurabilirim?
Hakem heyetinin bulunduğu yere gidip elden yazılı olarak başvuru yapabilirsiniz. Ayrıca e-devlet üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) (https://tuketicisikayeti.ticaret.gov.tr) ile tüketici hakem heyetlerine başvuru yapabilirsiniz. Tüketici hakem heyetlerine sözlü başvuru yapılamamaktadır.
Satın Aldığımız Bir Ürün Bozuk Çıktığında Ne Yapmalıyız?
Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir.
- Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
- Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
- Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
- İmkan varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme
Mağazadan Alınan Ürünün Değişim Süresi
Tüketici Kanunu ve yönetmeliklerinde Mağazadan alınan ürünün değişim süresi ile ilgili herhangi bir madde bulunmamaktadır. Bu süre mağazanın politikasına göre değişiklik gösterir. Mağaza istediği takdirde bu ürünü değiştirmeyebilir.
6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gereğince, mağaza veya işyeri gibi satış mekanlarında yapılan peşin satışlarda konu üründe herhangi bir ayıp bulunmaması halinde tüketicinin iade veya değişim hakkı yoktur. Fakat ilgili firma iade veya değişim konusunda bir taahhütte bulunmuşsa o zaman hakkınız bulunmaktadır.
Geçen Hafta Aldığım Ayakkabıda Açılmalar Meydana Geldi. Ne Yapabilirim?
Satın aldığınız ayakkabının kullanıcı hatası olmadan açılmalar meydana geldiğini düşünüyorsanız ayıplı mal nedeniyle öncelikle satıcıya başvurarak mağduriyetinizin giderilmesini talep edebilirsiniz. Satıcı mağduriyeti gidermiyorsa o zaman tüketici hakem heyetine başvuruda bulunabilirsiniz.
4 Yıl Önce Sıfır Bir Araç Aldım. Aracımı Satış İçin Ekspertize Götürdüğümde Kaportasında Boya Olduğu Söylendi. Üzerinden Çok Zaman Geçmesine Rağmen Bir Şey Yapabilir Miyim?
Ayıplı malda zamanaşımı süresi 2 yıldır. 2 yıldan sonra herhangi bir hak iddia edilemez. Ancak söz konusu ayıp gizli ayıp ise o zaman zamanaşımı süresi yoktur. Bu durumda ayıplı mala ilişkin seçimlik haklardan biri kullanılacaktır.
Değeri 50.000 TL Olan Bir Ürün Aldım. Ürün Hatalı Çıktı. Tüketici Hakem Heyetine Başvurabilir Miyim?
- 104.000 Türk Lirası altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe veya İl Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapılması zorunludur.
- 104.000 Türk Lirası ve üzerindeki uyuşmazlıkların karara bağlanması amacıyla tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz.
Mağazadan Alınan Ürünün İadesi Tüketici Hakları
Mağazadan alınan ürünün iade prosedürü tamamen firma politikasına bağlı bir durumdur. Dolayısıyla iade ve değişim süresini firma belirlemektedir. Nitekim bazı mağazalar 15 gün içinde satın alınmış ürünü koşulsuz olarak aynen iade alırken bazı mağazalarda 30 gün içerisinde koşulsuz olarak ürün iadesi yapmaktadır.
Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereği mağazalarda yapılan peşin satın alımlarda, alınan üründe bir ayıp yoksa tüketicilerin iade etme veya değişim isteme hakkı yoktur. Çünkü Kanun’un temel amacı tüketicinin zararını tazmin etmektir. Bunun için temel şart alınan ürün veya hizmette ayıp veya kusurun var olmasıdır. Ancak ürünü satın alım esnasında mağaza veya ilgili satıcı size değişim veya iade konusunda bir güvence vermiş ve bu konuda anlaşılmış ise iade veya değişim hakkınız olacaktır.
Satın Aldığım Ürün Gelmedi Ne Yapabilirim?
Satın aldığım ürün teslim edilmedi. Ne Yapabilirim? Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinin md.16/1. göre ‘’Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin kendisine ulaştığı tarihten itibaren taahhüt ettiği süre içinde edimini yerine getirmek zorundadır. Mal satışlarında bu süre her halükarda otuz günü geçemez.’’ hükmü düzenlenmiştir. Bu hükme göre, satış yapan tarafın 30 (otuz gün) içerisinde ürünü teslim etmesi zorunluluktur. Yani 31.günde ürün teslimi gerçekleşmediği takdirde tüketici için hak arama ve şikayette bulunma yolları açılmış olacaktır. Dolayısıyla 30 günlük teslimat süresi aşıldığında firma ayıplı bir hizmet yapmış olacaktır. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 13. maddesinin 1 inci fıkrasına göre ayıplı hizmet ‘’Sözleşmede belirlenen süre içinde başlamaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmettir.’’ olarak tanımlanmıştır.
Sipariş Ettiğim Ürün Gelmedi Nereye Şikayet Edebilirim?
Satış yapan tarafın 30 (otuz gün) içerisinde ürünü teslim etmesi gerekir. Yani 31.günde ürün teslimi gerçekleşmediği takdirde tüketici için hak arama ve şikayette bulunma yolları açılmış olacaktır. Aldığınız malın fiyatına göre Tüketici Hakem Heyetine veya Tüketici Mahkemelerine başvuru yapabilirsiniz.
Satın Aldığım Ürünü Kaç Gün İçinde İade Edebilirim?
Ayıplı mallarda zamanaşımı süresi ne kadardır? Diğer Kanunlarda veya sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise taşınmazın teslim tarihinden itibaren beş yıldır.
Ayıplı olduğu bilinerek satın alınan mallar hariç olmak üzere ikinci el ürün satışlarında satıcının ayıplı maldan sorumluluğu bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan az olamaz. Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.Aldığım Cep Telefonuna Mesaj Gelerek İMEİ Numarasının Kopyalandığı Ve 1 Ay İçinde Kapatılacağını Öğrendim. Telefonu İade Edebilir Miyim?
Ayıplı bir malın iadesinin sağlanabilmesi için ayıbın tüketicinin hatasından kaynaklanmaması gerekmektedir. Eğer tüketici kaynaklı hatan dolayı ürün ayıplı olduysa o zaman iade hakkı kullanılamaz.
Hangi Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Yapmalıyım?
Yerleşim yerinizde bulunan veya tüketici işleminin yapıldığı yerdeki tüketici hakem heyetine başvuruda bulunabilirsiniz.
Tüketici Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Ücreti
Tüketici Uyuşmazlıklarında anlaşma sağlanamaması halinde arabuluculuk ücreti Adalet Bakanlığı tarafından karşılanır. Tüketici uyuşmazlıklarda 2 kişinin taraf olduğu işlemlerde 2 saat ücreti 2080 TL. Taraf sayısı 3-5 kişi olan uyuşmazlıklar için ücret 2200 TL, 6-10 kişi için 2400 TL, 11 ve üzeri için ise 2600 TL'dir. Açılacak olan dava tüketici lehine sonuçlandığında işbu ücret 6183 sayılı amme alacaklarının tahsili usulü hakkındaki kanun hükümlerine göre diğer taraftan tahsil edilir.